Business-terapiakyselyn tuloksia

23.04.2024

Koulutuksemme loppupuolella laadimme kyselyn, jolla pyrimme kartoittamaan opiskelijoiden ja heidän asiakkaidensa kokemuksia business-terapiasta. Kyselyllä tutkittiin mm. useimmin käytettyjä menetelmiä, tapaamisissa käsiteltyjä aihealueita sekä ajatuksia työelämästä ja siihen liittyvistä tilanteista. 


Business-terapian määrittelyä

Kysyessämme business-terapian määritelmää muutamalla sanalla kuvaten, mainittiin useimmin mm. ratkaisukeskeisyys, vuorovaikutus, kynnyksettömyys ja voimavarakeskeisyys

Vastauksissa korostuu opintojen pohjautuminen ratkaisukeskeisen lyhytterapian teoriaan, jossa katse ja focus suunnataan nimenomaan tulevaan, ja pohditaan mahdollisuuksia ongelmien sijaan. Vuorovaikutuksellisuus ja asiakkaan kuuntelu nousi esiin myös kysyttäessä tärkeimpiä business-terapiakoulutuksessa opittuja taitoja. Eri terapiamuodoista riippumatta puhutaankin ammattilaisen kuuntelemisen ja puhumisen suhteesta, joka usein määritellään olevan 80/20.


Työelämä

Mikä työelämässä sitten pitäisi muuttua jotta aiemmin mainitut ratkaisukeskeisyys, voimavarakeskeisyys ja vuorovaikutuksellisuus toteutuisivat, ja kuinka business-terapeutti voisi edesauttaa tätä muutosta?

Opiskelijoiden mukaan tärkeintä olisi lisätä inhimillisyyttä sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen osaamista. Vastaukset tukevat sitä käsitystä etenkin nuorempien sukupolvien vaatimuksista työelämää kohtaan, että vain taloudellinen hyöty ja palkka eivät enää riitä, vaan työn ja työyhteisön pitää aidosti kohdata työntekijän arvot ja tavoitteet sekä luoda psykologisesti turvallinen ympäristö jossa jokainen voi avoimesti ja aidosti olla oma itsensä. 

Opiskelijat kokevat, että business-terapia olisi hyödyllinen kaikille jotka haluavat tutkia itseään sekä kehittää ja vahvistaa toimijuuttaan alasta ja työtehtävästä riippumatta.


Asiakasharjoittelu

Opiskelijat kertoivat havainneensa asiakasharjoittelussa, että kaikki ihmiset ovat erilaisia mutta haasteelliset teemat ovat usein samankaltaisia asiakkaasta ja hänen tilanteestaan riippumatta. Opiskelijoiden mukaan kaikki asiakkaat kokivat business-terapian hyödyllisenä, ja antoivat prosessista positiivista palautetta. 

Opiskelijat kertoivat, että jopa yhden kerran (single-session therapy) business-terapiaprosessi voi auttaa asikasta oivalluksiiin, jotka auttavat häntä ratkaisemaan kenties pidempäänkin mietityttäneen pulman tai tilanteen. Opiskelijat havaitsivat, että asiakkaissa on valtavasti potentiaalia, joka voidaan mm. pystyvyysuskoa tukemalla saada työntekijän ja koko työyhteisön käyttöön. 


Teemat ja tavoitteet

Opiskelijoiden mukaan 2/3 business-terapiassa käsitellyistä teemoista liittyy työelämään. Voidaan siis päätellä, että vaikka business-terapian viitekehys onkin vahvasti työelämäsidonnainen, linkittyy asiakkaan oma elämä usein myös hänen työelämäänsä ja päinvastoin. 

Asiakasharjoittelussa useimmin käsiteltyjä yksittäisi teemoja ovat mm. ajankäyttö, työn merkityksellisyys ja kuormittavuus, kehittyminen uralla, omien vahvuuksien ja pystyvyyden vahvistaminen sekä henkilökohtaiseen elämään liittyvät asiat kuten opiskelu, parisuhde- ja perheasiat sekä oman näköiseen elämään liittyvät teemat. Asiakkailla on siis tarve tulla kuulluksi omana itsenään eikä vain työntekijänä. 


Suosikkimenetelmät ja -interventiot TOP 8

Jokainen business-terapeutti ohjaa prosessiaan mahdollisimman asiakasta hyödyttävällä tavalla ja valitsee käytettävät menetelmät kunkin käsiteltävän teeman ja tilanteen mukaan. Kyselyssämme pyysimme opiskelijoita kuitenkin listaamaan heidän omat suosikkimenetelmänsä riippumatta kuinka paljon kyseisiä menetelmiä on asiakasharjoittelussa käytetty. 

Tuloksista voidaan huomata, että kolmen eniten käytetyn intervention joukossa on kaksi hyvin tehokasta ja tilannetta asiakkaalle havainnollistavaa menetelmää, asteikkokysymykset sekä ihmekysymys. Asteikkokysymyksellä voidaan esimerkiksi kartoittaa kuinka lähellä asiakas kokee tällä hetkellä olevansa tavoitetilaa, ja kuinka hän mahdollisesti voisi päästä lähemmäs tavoitettaan. Ihmekysymyksellä herätellään asiakkaan mielikuvitusta ja skenaariolla, jossa yön aikana olisi tapahtunut ihme, jonka johdosta asiakkaan elämä olisi juuri sellainen kuin hän haluaisi. Asiakkaan tulisi sitten kertoa omin sanoin business-terapeutille mikä tai mitkä olisivat toisin ja millä tavalla. Asiakkaan ajattelua voidaan edelleen laajentaa edelleen voimaannuttavan visioinnin avulla. 


Tilastoja asiakasharjoittelusta

Kukin opiskelija harjoitteli keskimäärin n. 14 eri yksilöasiakkaan kanssa, lisäksi osa vastaajista 1-2 eri ryhmän kanssa. 

Yli puolet (55,6%) hyödynsi tapaamisissa etäyhteyttä ja reilu 20% käytti omaa työtilaa

44,4% kaikista asiakasprosesseista käsitti 5 tapaamista, sitä lyhyempiä ja pidempiä asiakassuhteita oli keskenään yhtä paljon (n. 10% vastauksista). 

Tapaamisten kesto oli 55%:lla 60min ja lopuilla 45min

Lähes 80% vastaajista tekee business-terapiaa yrittäjänä.


- Olli Hietajärvi